Hai!!!

Assalammualaikum & Salam Sejahtera....

Selamat Datang Ke Kedai Online Pn Awin Saleh.

Jika ada sebarang pertanyaan @ tempahan sila :~

Email : syazwiena09@gmail.com

No. tel : 017-6289651 @ 017-6508443

Jika ada sebarang pembayaran sila bank in ke Acct :~

MAYBANK 112371003353 (SITI RAZUEIN BTE MD. SALEH)

HARAP MAKLUM :

SAYA TERIMA PAYMENT.. BARU SAYA PROCEED ORDER...

JOM ORDER!!! JANGAN LEPASKAN PELUANG ANDA..

Insya-allah.. saya akan cuba berusaha untuk

memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk anda.

Sekian Terima Kasih....

Monday 14 January 2013

SOALAN DAN SIDANG AKHBAR BERKAITAN RUMPAI LAUT KERING



* Apa itu rumpai laut?
Sejenis tumbuhan herba yg tumbuh secara terapung di laut. byk terdapat di semporna atau sabah kerana ia sebahagian daripada projek kerajaan malaysia.

* Adakah  PMC ini memerlukan kelulusan Kementerian Kesihatan Malaysia atau ada tanda Halal?
Bagi saya PMC ini tidak perlu ada tanda halal atau kelulusan KKM. Seperti mana anda beli ikan masin kering , iyanya masih bahan mentah yang tidak perlu kelulusan KKM atau tanda halal sebab anda tahu ia halal dan untuk pastikan ia bersih anda perlu cuci sebersih-bersihnya untuk di makan PMC tersebut.

* Kenapa rumpai laut berubah warna dan ada kristal putih?
Jika rumpai laut ditumbuhi CRYSTAL PUTIH seperti KULAT jangan bimbang kerana warna rumpai laut sering berubah berperingkat2. Sebenarnya crystal putih itu merupakan HABLUR MINERAL LAUT. Hablur mineral laut akan hilang selepas anda memabasuhnya.

* Apakah khasiat rumpai laut?
Khasiat rumpai laut adalah untuk kecantikan kulit dan kesihatan dalaman dan boleh mengurangkan risiko penyakit2 kronik kerana rumpai laut mempunyai byk kandungan mineral yg diperlukan dalam badan manusia.

* Adakah rumpai mempunyai kesan sampingan?
Tiada kesan sampingan. Penternakan rumpai laut tdk menggunakan apa2 baja atau racun kimia. ia dibiarkan tumbuh sehinggga matang sebelum di pungut. rumpai laut yg dipungut akan dijemur atau stim sehingga kering, kemudian dijual. maka, tiada apa2 campuran bahan kimia,perisa,pengawet atau perwarna tiruan.

* Siapakah boleh ambil rumpai laut ni?
Lelaki dan perempuan kecuali perempuan baru mengandung atau lepas bersalin dan kanak2 atas 2thn. Bagi kanak2 bawah 10 thn tolong hadkan pengambilan 1 sudu sehari shj.

* Adakah orang mengandung boleh makan PMC dan tiada kesan sampingan ke?
Boleh sangat-sangat digalakkan lagi mengambil PMC untuk dapatkan nutrisi tambahan sambil menyihatkan badan dan mencantikkan diri. Malahan ia akan mencantikkan kulit bayi anda.

* Saya sekarang mengandung dan tengah makan PMC tetapi muka saya masih berjerawat kenapa?
A: Ada 2 kemungkinan:
1.kemungkinanan badan anda tengah mengeluarkan toksin kerana salah satu kesan penggunaan PMC adalah menyahkan toksid dalam badan .
2. kemungkinan badan anda tidak memberi tindak balas terhadap PMC tetapi menyerapan PMC anda disalurkan pada bayi anda. Kekadang apa yang si ibu makan hasilnya tidak pada si ibu tetapi pada si anak yang dikandung.

* Bolehkah ibu yang tengah menyusukan anak makan PMC ?
Ibu-ibu yang mengandung atau menyusukan mempunyai keperluan yang lebih tinggi bagi iodin sebagai mereka mesti membekalkan kedua-dua mereka sendiri dan anak-anak mereka. Linus Pauling Institute mengesyorkan 220 mcg iodin setiap hari semasa mengandung dan 290 mcg sehari semasa penyusuan. Jumlah ini mungkin berbeza bergantung kepada kesihatan anda dan kesihatan anak anda. Pembekal penjagaan kesihatan anda boleh menyediakan anda dengan cadangan tertentu.

* Adakah harga rumpai laut kuning dgn ungu sama?
Stok yg saya jual,harga tak sama. harga stok ungu sedikit tinggi kerana sukar untuk dapatkan rumpai laut ungu dari pembekal. stok terhad dan harga dari pembekal pun lebih tinggi utk rumpai laut ungu.

* Beza rumpai laut ungu dgn kuning?
Rumpai laut ungu lebih banyak khasiat berbanding rumpai laut kuning kerana rumpai laut ungu diproses secara semulajadi. rumpai laut kuning diproses secara stim menyebabkan khasiat berkurangan.

* Apa beza PMC @ Rumpai Laut yg dijual ini dengan Kolagen yang banyak dipasaran?.
PMC yang dijual ini dalam bentuk bahan mentah, maksudnya ia adalah asli tanpa sebarang bahan kosmetik yang banyak bahan campuran seperti bahan perisa dan pewarna.
Berapa lama PMC ini boleh bertahan?
Setahun lebih jika tdk bercampur dgn apa2 bahan atau cecair. Malah selagi PMC ini dalam keadan yg bertutup rapat, ia jua akan bertahan lama sehingga 2 tahun.

* Adakah rumpai laut ungu berbau?
Ada sedikit bau tetapi bau akan hilang selepas di cuci atau di rendam. Kadangkala selepas dimasak dan diletak pewarna bau jua akan hilang.

* Bagaimana cara guna rumpai laut ni?
1.      Kaedah pertama rumpai laut dimasak
  • Cuci beberapa kali.
  • Rendam semalaman (lbh kurang 5-12jam).
  • Kemudian cuci lg beberapa kali.
  • rebus dgn air biasa. nisbah utk 100gram = 2-2.5 liter air.
  • Masak dgn api perlahan dan kacau sehingga rumpai laut hancur.lbh kurang 20-40minit.
  • Biarkan kolagen sejuk dan simpan dlm peti ais.
2.     Cara guna
  • Masuk 2-3 sudu ke dalam apa2 minuman. Contohnya air sunquick, ribena, ABC, cendol, laici kang, bandung, dll. Amalkan 3 kali sehari shj. Jangan ambil minuman berkafein dan berkarbonatJangan ambil secara berlebihan,boleh sakit kepala dan sakit perut.
  • Gunakan 1-2 sudu utk sapu dimuka sebagai masker. biarkan sehingga kering (lbh kurang 20minit) dan cuci. Amalkan 3 kali sehari. 
  • Bole sapu di mana2 anggota badan seperti lengan, bahu, tengkuk atau tumit kaki bg kulit mengelupas. Berkesan utk melicinkan kulit, menghapuskan jerawat dan melembutkan kulit. seeloknya sapu sebelum mandi. bila dh kering (lbh kurang 20 minit), boleh mandi.
* Berapa byk rumpai laut sekali masak?
Terpulang pada penguna. Disini saya bagi sedikit cadangan, 
  • utk 50 gram rumpai laut + 1 liter air menghasilkan kolagen yg boleh digunakan selama 1-2minggu 
  • utk 100 gram rumpai laut + 2 liter air menghasilkan kolagen yg boleh digunakan selama 2-4minggu.
* Yang mana satu betul bagi kuantiti air untuk rebus PMC?
Bagi saya semuanya betul. Rebuslah PMC mengikut kekentalan yang kamu inginkan. Ada pengguna lebih suka pekat PMC, jadi kurangkan kuantiti airnya. Ada pengguna lebih suka cair, jadi lebihkan kuantiti air semasa rebus PMC.

* Berapa banyak yang perlu saya ambil air selepas memakan PMC?
Sekurang-kurangnye sebanyak 8 Gelas sehari bagi melancarkan sistem perkumuhan dalam badan

* Kalau simpan dlm peti ais sebulan, kolagen siap dimasak tak rosak ke?
Kolagen siap dimasak anti kulat. tidak rosak tetapi pastikan kolagen ini tidak bercampur dgn bahan makanan yg lain. Contohnya gunakan sudu yg bersih semasa scoop kolagen. Jika bercampur dgn makanan yg lain, kolagen akan rosak atau basi. 

* Bolehkah kolagen rumpai laut yg siap dimasak tak disimpan dlm peti ais?
Mesti simpan dlm peti ais. kalau tidak kolagen rumpai laut akan basi atau rosak.

* Bagaimana rasa rumpai laut?
Tawar dan sedikit hanyir. Utk kurangkan hanyir, rendam dgn daun pandan atau masukkan sehelai daun pandan semasa memasak.bole juga rendam dgn asam keping atau tepung gandum.

* Saya dalam masa MENOPAUSE,  adakah selamat untuk saya makan PMC ini ?
Ya , selamat dan disarankan untuk memakan PMC ini kerana PMC ini menstabilkan hormon bagi masalah yang di alami oleh sesetengah wanita yang dalam proses menopause.

* Saya dapati PMC boleh menghilangkan masalah keputihan?
Ya , PMC bersifat sebagai ANTIKUMAN dan ANTIBAKTERIA dimana ia menyahkan toksid badan dan menghilangkan semua masalah keputihan

* Kenapa bila saya mkn PMC ini rasa macam nak demam, hidung berair, muka mata jadi gatal-gatal, adakah saya tidak sesuai mkn PMC ini?
Sebenarnya anda kurang minum air sebab itu sistem badan jadi agak terkejut.

* Berapa lama nampak kesan selepas memakan PMC ini?
Ia bergantung kepada seseorang individu. Ada yang nmpak perubahan setelah ambil PMC ni selama 2 minggu, nampak perubahannya. Ada setelah sebulan ambil baru nampak perubahannya. Yang penting bagi saya adalah kesungguhan dari si pengguna sendiri memakan @ mengguna PMC tersebut. 


SIDANG AKHBAR BERKAITAN DENGAN RUMPAI LAUT UNTUK RUJUKAN SEMUA PENGGUNA











~ MARILAH KITA MEMBACA KERATAN AKHBAR YANG ADA DI BLOG SAYA INI BERKAITAN DENGAN PERIHAL RUMPAI LAUT YANG TELAH DI PAMERKAN DISIDANG AKHBAR DAN TV SEBAGAI RENUNGAN KITA BERSAMA UNTUK MENJAGA KESIHATAN & KECANTIKKAN DIRI SEBAIK YANG MUNGKIN. SELAMAT MENCUBA & SELAMAT BERJAYA~